Arvojen kirkastaminen on sijoitus hyvinvointiin

Moni havahtuu jossain vaiheessa elämäänsä siihen, että on joko todella kuormittunut, turhautunut tai tylsistynyt senhetkiseen tilanteeseensa. Yhdellä voi kyse psyykkisesti ja fyysisesti vaativasta, yksipuolisesta tai merkityksettömältä tuntuvasta työnkuvasta, toisella opinnoista, jotka tuntuvat vain pakolliselta pahalta matkalla kohti parempaa taloudellista tilannetta, ja kolmas saattaa potea identiteettikriisiä vanhempainvapaalta töiden pariin palatessaan.


Yhtä kaikki: tilanne kaipaa muutosta.





Paras tapa lähteä liikkeelle on pohtia omia arvojaan. Kun teet itsellesi selväksi, mikä on juuri sinulle tärkeää ja merkityksellistä, voit löytää myös toimintatavat, jotka johtavat juuri sinulle tärkeisiin ja merkityksellisiin tuloksiin. Lauri Järvilehdon mukaan hyvinvoinnissa on kyse juuri tästä. Järvilehdon mukaan hyvinvointi nousee siitä, että toimintasi tuottaa tuloksia, jotka käyvät yksiin oman arvomaailmasi kanssa. Yhtäkkiseltään tällaisten itsellesi tärkeiden asioiden pohtiminen saattaa tuntua itsestään selvältä, ehkä jopa hieman turhanpäiväiseltä ajanhukalta. Annettuasi näille hetken aikaasi, saatat kuitenkin huomata, että osa asioista, jotka koet itsellesi tärkeimpinä, jäävät arjessa helposti kiireen jalkoihin.


Omia arvojaan tulisi tarkastella lempeän uteliaasti, mutta aidon rehellisesti hieman kyseenalaistaen. Halutessasi voit pohtia niitä yksin ja pitää kaiken niihin liittyvän tiedon itselläsi, sillä muiden ajatuksille ei tässä tapauksessa tule antaa tilaa. Mutta ole itsellesi rehellinen. Nykyään puhutaan yhä enemmän arvoista, ja samaan aikaan näemme yhä useammin sosiaalisesta mediasta, mikä juuri nyt näyttäytyy muiden silmissä tavoiteltavana, millaiset vaatteet, millaiset kuvat ja millainen toiminta nähdään mielekkäänä, toivottavana ja tavoiteltavana. Markkinavoimat ja muiden ihmisten toiminta on jatkuvasti käsiemme ulottuvilla, ja se saattaa saada oman arvomaailman rehellisen tarkastelemisen tuntumaan haasteelliselta. Itselle merkityksellisten asioiden perinpohjainen tarkasteleminen ja sanoittaminen kuulostaa ehkä helpolta, mutta todellisuudessa se saattaa olla yllättävänkin haastavaa, ja jotta ne tukisivat hyvinvointiamme, ne tulisi myös tuoda osaksi arkea. Siinä on mahdollista onnistua etenemällä pienten ja tietoisten, päivittäin tehtävien valintojen avulla.


Ota pieni hetki itsellesi ja tee seuraavat harjoitukset. Harjoitusten tavoitteena on auttaa sinua kirkastamaan omia arvojasi ja toimimaan niiden mukaan. Saatat huomata, että lopulta kyse on kuitenkin pääasiassa melko pienistä, arjen tasolla tapahtuvista tietoisista valinnoista.


Hengitä nyt muutaman kerran syvään ja rauhallisesti. Ensin sisään ja sitten ulos. Sisään hengittäessäsi voit mielessäsi laskea neljään ja uloshengityksellä kuuteen. Näin rauhoitat hermostoasi ja laskeudut tähän hetkeen.


Kuvaile, millaista elämäsi olisi, jos mikään tai kukaan ei rajoittaisi valintojasi millään tavalla. Pohdi tai kirjoita vastauksesi niin kuin eläisit unelmiesi mukaista elämää jo nyt.



Millaista on unelmiesi mukainen arki?

Missä asut ja kenen kanssa?

Millaisessa talossa asutte?

Miltä kodissanne näyttää ja tuoksuu?

Mitä teet päivisin, millaisia asioita ja missä järjestyksessä?

Mitä teet ensimmäisenä aamulla? Entä viimeisenä illalla?

Mitä tapahtuu heräämisesi ja nukkumaanmenosi välissä?

Millaisista asioista saat iloa?

Millaiset asiat tuntuvat sinusta tärkeiltä, millaisille asioille haluat antaa aikaasi?



Mieti omaa toimintaasi viimeisen viikon ajalta. Miten paljon olet käyttänyt aikaasi sinulle tärkeisiin asioihin? Onko se vaikuttanut sinun läheisiisi? Jos on, millä tavalla? Mitä ajatuksia se herättää?



Palataan tähän hetkeen. Pohdi tai kirjoita, millaista elämäsi on tällä hetkellä. Mitkä asiat ovat tämänhetkisessä elämässäsi sinulle niin tärkeitä, että et luopuisi niistä mistään hinnasta?


Jos elämäsi tärkeimpien asioiden pohtiminen tuntuu haasteelliselta, voit valita alla olevasta listasta 10-15 asiaa, jotka koet tärkeiksi elämässäsi. Alla on yksinkertaistettu listaus filosofi Erik Ahlmanin ja filosofi Ilkka Niiniluodon arvojaottelusta. Lopuksi valitse listaamistasi arvoista vielä 3-5 sinulle kaikkein tärkeintä. Nämä ovat niitä, jotka sinun olisi hyvinvointisi kannalta merkityksellistä asettaa ensisijaisiksi jokapäiväisessä arjessasi. Jäljellejäävät täydentävät kaikkein tärkeimpiäsi.



Onni, mielihyvä, ilo, nautinto, aistillisuus

Elämä, terveys, tahto, kuntoisuus

Kauneus, ylevyys, suloisuus, taide

Totuus, tieto, oppi, koulutus, viisaus, tiede

Usko, toivo, pyhyys, laupeus,

Altruismi, ystävyys, rakkaus, uskonnollisuus, vapaus, veljeys, kunnia

Isänmaallisuus, turvallisuus,

Voima, valta, sota, rikkaus, raha, voitto

Oikeudenmukaisuus, ihmisoikeudet, tasa-arvo, laillisuus

Hyvyys, moraalinen oikeus

Luonnon kauneus ja terveys, eläinten oikeudet

Omanarvontunto, itsekkyys, oma etu



Pohdi myös tavoittelemasi muutoksen mukanaan tuomia arvoja ja vertaile niitä edellä listaamiisi. Se ei välttämättä ole helppoa, mutta parhaimmillaan se auttaa sinua huomaamaan mahdolliset arvoristiriidat jo tässä vaiheessa. Arvoristiriidat heikentävät hyvinvointiasi.


Mikä on tavoittelemasi muutoksen näkökulmasta kaikkein tärkeintä? Jos kyse on esimerkiksi uudesta työpaikasta, mitä arvoja uusi työpaikka ajaa? Jos taas kyse on esimerkiksi opiskelun aloittamisesta työn ohessa, mitä arvoja se edustaa sinulle? Ehkä uuden oppimista, henkistä kasvua, turvallisuutta tai taloudellista vaurautta? Mahtuvatko muutoksen arvot aiemmin listaamiesi rinnalle tai nousiko näissä esiin samoja arvoja?





Jos listasi eroavat selkeästi toisistaan, voit pohtia, oletko varmasti tulkinnut arvot oikein. Tarkastele uudelleen aidon rehellisesti omiasi sekä muutoksen edustamia arvoja. Arvot muuttuvat elämäntilanteiden mukaan, ja jotkin muutokset saattavatkin muuttaa arvomaailman perinpohjaisesti. Esimerkiksi vanhemmaksi tuleminen horjuttaa usein koko arvomaailmaamme. Arvojen uudelleen järjestäytymiselle on hyvä antaa aikaa ja tilaa ja pyrkiä itse elämään hetkessä kysellen itseltään päivittäin, mikä tänään olikaan kaikkein tärkeintä.

39 katselukertaa